Сучасний танець (вищій рівень) 1-3 рік навчання (15-20 років)

РОЗДІЛ «СУЧАСНИЙ ТАНЕЦЬ»

Вищий рівень, перший рік навчання

Теорія (6 год.): дати уявлення про танцювальний стиль contemporary dance та розкрити його характерні особливості; познайомити з видатними танцівниками (балетмейстерами) контактної та безконтактної імпровізації; знайомити з термінологією відповідно до змісту програми даного року навчання. Показати відео хореографічної вистави балетмейстера Раду Поклітару «Дощ», та провести бесіду щодо змісту; переглянути хореографічні композиції сучасної хореографії з професійної телепередачі «Танцюють всі» з подальшим їх обговоренням та критичним аналізом.


Вищий рівень, другий рік навчання

Теорія (6 год.): розширити знання з джаз-модерн танцю та контактної імпровізації, закріпити знання зі стилю contemporary dance; знайомити з термінологією відповідно до змісту програми даного року навчання. Перегляд спектаклю сучасної хореографії Запорізького муніципального театру танцю (на вибір педагога) з подальшим обговоренням.

Шишкарева Христина

               Автор семи вистав і більше сотні мініатюр, куратор, викладач сучасного танцю, лектор, віце-президент Всеукраїнської Асоціації "Платформа Сучасного танцю України", член журі численних міжнародних та всеукраїнських конкурсів, засновник і художній керівник Totem Dance Group.

          Закінчила Укаїнську Академію Танцю Класик - клас народної артистки Л.І Сморгачової закінчила КНУКіМ, отримавши звання фахівця з сучасної класичної хореографії - куратор А. Рахвіашвілі.

          З 2008 по 2013 викладач джаз модерн танцю в Kyiv Modern Ballet (трупа Раду Поклітару)

          З 2012 по 2015 викладач сучасного танцю в Київському Національному університеті культури і мистецтв.

          З 2010 по 2014 балетмейстер-постановник в Київському Муніципальному Академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва.

          Поставила безліч хореографічних постановок на Міжнародні конкурси з хореографії ( «Кришталева туфелька», Чемпіонат світу з сучасної хореографії, 7-ий Міжнародний конкурc ім. Сержа Лифаря, Молодий Балет Сочі, і ін.).

          Працювала на двох проектах Star Academy 2 і 4, в якості хореографа і виконавця (Ліван, LBC).

2008-2009 рік Хореограф постановник проекту "Танцюють всі" (1 і 2 сезон). Проводить в середньому 60 майстер класів на рік.

Contemporary dance choreography by Kristina Shyshkarova URL: https://www.youtube.com/watch?v=mSSwVNW9rxY&feature=emb_logo.

 

Танцювальний спектакль від Totem dance group

"The Door"

 

Пам'ять про скоєне залишається нам закритою,

але почуття пережитий біль втілюється в голосі совісті.


          Одна з перших київських прем'єр 2013 року - сучасний балет The Door, присвячений актуальній проблемі абортів. Ця постановка хореографа Христини Шишкарьової у виконанні її ж колективу Totem Dance Group - без жодних спроб пафосної боротьби зі свободою аборту, але із закликом до усвідомлених дій. Ні в якому разі не дитяча прем'єра відбулася на дитячій сцені - в Київському муніципальному музичному театрі.
          Складна тема та ще й в балеті, м'яко кажучи, не зовсім характерна риса наших творчих реалій. Однак для України, що займає одне з перших місць в світі за кількістю абортів, більш ніж важлива. Говорити «про це» зі сцени у нас, як правило, не прийнято, або незручно.

          Новий танцювальний спектакль TDG – «The Door» - езотерична повість про потойбічний світ, в якому зустрілися головні герої вистави. Їм належить розв'язати складний кармічний вузол, щоб мати можливість увійти в двері і знайти спокій. Про те, як один вчинок може змінити долю і що справедливість і любов є, якщо ні в цьому світі, то в наступному.

          Хореографія і лібрето Шишкарева Христина. Напередодні раю дочекався зустрічі зі своєю матір'ю, що не породила дитя, для того щоб задати їй - мучимой усвідомлено обраним забуттям, важливе питання: Чому вона не дала йому побачити цей світ? У цей складний монолог виявляються, вплетені всі, хто сприяв або допустив цей гріх. І поки герої не розв'яжуть цей вузол і мати не отримає прощення, ніхто не силах залишити простір між світами. Харон, як провідник, ключник і рок невпинно стежить за подіями, зіштовхуючи персонажів в потрібному для розв'язки напрямку.

         
Від автора.

 «Роблячи цей спектакль, я повністю відмовилася від компромісів зі своєю совістю і страхом бути розкритикованої. Постановка не народжується з мене, вона ллється барвистим потоком, вона вже живе своїм життям! Мої приголомшливі танцюристи отримають повну можливість відкритися технічно і емоційно. Це точно дуже незвичайне для мене творіння і, не дивлячись на весь його драматизм

дуже і дуже улюблене!»

 

          Музичний супровід у балеті досить різноманітний. Від пронизаних жахом мелодій, які просто складно сприймаються, мені, як глядачу, хотілося закрити вуха, до мелодій, які дають швидкоплинне відчуття рівноваги. Загалом весь балет тримає у напрузі, тому балетмейстер використовувала твори відомих композиторів, таких як Hans Zimmer, Ludovico Einaudi, Ryoji Ikeda, Paul Leonard-Morgan та James Blake. Їх мелодії, мов американські гірки, що вирують у свідомості глядача весь твір.

          На сцені ми здебільшого бачимо головну герїню і її ненароджену дитину, вони взаємодіють з людьми, спричинивши у їх життях свідомий поштовх до дій. Це відображується у дуетних формах, або тріо, як вибір між «за» та «проти». Відповідність хореографічного тексту повністю гармоніює ідеї та задуму хореографічної постановки. Лексика розкриває образи героїв: дитина, яка хапається за життя, мати яка у стадії відчаю, лікарка, яка безжально вбиває ненароджене дитя, як це яскраво передається у балеті, саме за допомогою хореографії, провідник Харон, як статуя величчя, спостерігає за всіма подіями, зіштовхуючи людей між собою, і звісно чоловіки, які відвернулися від кохання. Лише одна синхронна, кульмінаційна частина, мов останній вирок жінці, момент раю або все ж таки вічні муки, бо немає пробачення таким вчинкам.

          Виявлення в костюмах індивідуального характеру кожного персонажу. Головна героїня сіра, блякла, подавлена, тому вона у непримітному платті. Який виразний образ дитини, поверх тілесного комбінезону, на животі кров, як символ гріха, а на спині кістки хребта, як символ, поклик незахищеності таких дітей. Чоловіки, повна протилежність, з огляду можу сказати, що один статний, бо у воєнній формі, а інший бідний, бо одягнений у ганчір’ях.  Лікарка, також у сірому платті, інколи одягаючи білий халат, проте на її спині ми бачимо кров, певно балетмейстер каже нам, що на її руках гріх ненародженого дитя. Харон, мов приспішник диявола, червоно-чорний одяг дуже символічно, як для того хто не дає пробачень за такі вчинки. Червона тканина яка відігравала на протязі всього спектаклю, може бути уособленням декількох моментів, перший  з них - це пуповина, яка з’єднує мати і дитину, другий - кров гріха, бо у фіналі, дівчина залишається самотня з цією великою грудкою страждань на її руках.

          Декорації, які використовувала Христина ШИШКАРЕВА, повністю відповідають задуму. Кольорова гама постановки сіра, чорна, червона. Двері по середині сцени, портал душ, не знайшовши свій спокій, на фоні двері скелетні обличчя, з чорними очима, інші декорації це обвислі ганчір’я, подряпані штори, що повністю передає атмосферу даного балету.

Залишаю посилання на Сontemporary ballet «The DOOR» URL:

https://www.youtube.com/watch?v=S2X86srbfoo

Вищий рівень, третій рік навчання

Теорія (4 год.): розширити знання про творчість видатних представників сучасного танцю (танцівників, балетмейстерів); перегляд та аналіз уроків сучасного танцю училищ культури України; ознайомлення зі змістом вистав сучасної хореографії (на вибір педагога).

Авторський електронний журнал про танець для ознайомлення з балетмейстерами

Посилання: https://berdyanskdance.blogspot.com/

СЛОВНИК ТЕРМІНІВ ДО РОЗДІЛУ «СУЧАСНИЙ ТАНЕЦЬ»

A LA SECONDE (а ля секонд) - положення, при якому виконавець розташовується en face, а «робоча» нога відкрита убік на 90°.

AIRTWIST (єйртвіст) - мабуть, найскладніший елемент нижнього брейка. Людина, що виконує елемент, перебуває в стійці на руках, робить махи ногами й за рахунок махів крутиться й підстрибує на руках.

ALLONGE, ARRONDIE (алонже, аронди) - положення округленої або подовженої руки.

ANIMATION - стиль, що копіює рухи ляльок або ж героїв зі старих мультиків, які робилися з використанням цих самих ляльок.

Animation (енімейшн) - стиль, в якому відбувається копіювання рухів ляльок або ж героїв зі старих мультиплікаційна фільмів. Рухи анімованих персонажів виходили не плавними, а уривчастими, тобто кожен рух поділявся на безліч дрібних фаз із зупинками, коли ляльку переміщували або змінювали положенню частин тіла. Енімейшн має багато спільного зі стробінгом і дайм стопом. Різниця полягає лише у швидкості рухів, а також частоті зупинок. Основний зміст енімейшн - це різні види ходів.Крім основних стилів та манер виконання у попінгу ще й дуже багато стилістик, які придумували самі танцюристи. Багато чого придумали безпосередньо танцюристи з «The Electric Boogaloos». От деякі з них:

ARABESQUE (арабеск) - поза класичного танцю, при якій нога приділяється назад «носком у підлогу» на 45°, 60° або на 90°, положення торса, рук і голови залежить від форми арабеску.

ARCH - прогин верхньої частини торса назад.

ARCH (арч) - арка, прогін торса назад.

ASSEMBLE (асембле) - стрибок з однієї ноги на дві виконується з відведенням ноги в заданому напрямку й збиранням ніг під час стрибка разом.

ATTITÜDE (аттитюд) - положення ноги, відірваної від підлоги й трохи зігнутої в коліні.

BABYMILLS (бейбіміллз) - у російськомовному варіанті: бочка - різновид Windmill. Виконується майже так само, як і звичайний Windmill, тільки зі схрещеними в щиколотках ногами. Принцип обертання - той же самий. Обертання повинне відбуватися за рахунок відштовхування плечима від підлоги, різкого поперемінного випрямлення/стиску ніг і скручування тіла.

BACKDROP (бекдроп) - у російськомовному варіанті: пружина. Падіння на спину з підкруткою і з наступним вистрибуванням на ноги. Використовується принцип китайського флага.

BACKSPIN (бзкспін) - обертання на спині із притиснутими до тіла руками й ногами.

BALL CHANGE (зміна ніг) - подвійний удар, вироблений подушечками ніг при зміні з однієї ноги на іншу.

BARREL-JUMP - стрибок через скакалку із просуванням.

BARREL-TURN (обертання бочки) - точка втримується внизу на підлозі. Вісь зміщена вперед, руки беруть форс і переходять у другу позицію.

BATTEMENT AVELOPPE (батман авлоппе) - протилежне battement developpe рух, «робоча» нога з відкритого положення через passe опускається в задану позицію.

BATTEMENT DEVELOPPE (батман девелоппе) - виймання ноги вперед, назад або убік ковзанням «робочої» ноги по опорній.

BATTEMENT FONDU (батман фондю) - рух, що складається з одночасного згинання колін, наприкінці якого «робоча» нога приходить у положення sur le cou-de-pied попереду або позад опорної ноги, а потім потрібне одночасне витягування колін й «робоча» нога відкривається вперед, убік або назад. У модерн-джаз танці використовується також форма fondu з уроку народно-сценічного танцю.

BATTEMENT FRAPPE (батман фраппе) - рух, що складається зі швидкого, енергійного згинання й розгинання ноги, стопа приводиться в положення sur le cou-de-pied у момент згинання й відкривається носком у підлогу або на висоту 45° у момент розгинання вперед, убік або назад.

BATTEMENT RELEVE LENT (батман релеве лян) - плавний підйом ноги через ковзання по підлозі на 90° уперед, убік або назад.

BATTEMENT RETIRE (батман ретіре) - перенос через ковзання «робочої» ноги, через passe з V позиції спереду в V позицію позаду.

BATTEMENT TENDU (батман тандю) - рух ноги, що ковзним рухом приділяється на носок уперед, назад або убік. У модерн-джаз танці виконується так само по паралельних позиціях.

BATTEMENT TENDU JETE (батман тандю жете) - відрізняється від battement tendu активним викиданням ноги в повітря на висоту.

BATTLE (баттл) - змагання (битва) брейкерів.

B-BOY або B-GIRL (Бібой, бігьорл) - брейкер, людина, що танцює брейкданс.

BELLYMILLS (бзллімілз) - по-російському: промокашка -різновид Windmill. Для виконання елемента необхідна потужна робота ніг. Особливо мах ногою нагору при переході зі спини на груди.

BODY ROLL - група нахилів торсу, пов'язана з почерговим переміщенням цента корпусу в бічній або фронтальній площині (синонім «хвиля»).

BODY ROLL (боді ролл) - група нахилів торса, пов'язана з почерговим переміщенням центра корпуса в бічній або фронтальній площині (синонім - «хвиля»).

Boog (boogaloo) (бугалу) - дуже плавний стиль, характер ний тим, що тіло приймає неприродні пози, здійснюючи плавні переходи між ними. Одними з базових рухів є так звані «boogaloо rolls» (бугалу ролл), дослівно - «перекати». Це не означає, що хтось качається по землі, просто під перекатами розуміють обертання різних частин тіла: - ніг (leg rolls), стегон (hip rolls), грудей (chest rolls) і так далі. При виконанні rolls іноді створюється ілюзія хвилі, але це не хвилі.

BOUNCE (баунс) - трамплінове погойдування вниз, 8 основному відбувається або за рахунок згинання й розгинання колін, або пульсуючими нахилами торса.

BREAKING (брейкінг) - нижній брейк.

BRUCH (браш) - ковзання або мазок всією стопою по підлозі перед відкриттям ноги в повітря або при закритті в позицію.

BRUSH  - ковзання або мазок всією стопою по підлозі перед відкриттям ноги в повітря або при закритті в позицію.

BRUSH (щітка-мітла, відмахнутися) - простий одинарний удар, що відбувається від удару носка ноги об підлогу при розгойдуванні ноги вперед. П'ятка не торкається підлоги. Наприкінці руху нога залишається піднята над підлогою, вага тіла залишається на опорній нозі.

CAT-WALK - котяча хода.

CHUG (пихтіння) - ковзний удар, що відбувається від дотику подушечки ноги до підлоги, як би зі здригуванням й одночасним ковзанням уперед. П'ятка тієї ж ноги опускається на підлогу.

CLAP (бавовна) - удар у долоні.

CLICK (клацнути) - стукнути носками один о другий, стоячи на п'ятах, або п'ятами, стоячи на носках - «клацнути каблуками»...

COFEE-GRINDER - перехід з піруету на фуете, знову піруеті вихід на коліно.

COINS (коінс) - різновид Windmill. Відрізняється лише тим, що руки повинні бути розставлені в сторони.

COMPASS-TURN (поворот компаса) - при обертанні нога описує коло.

CONTRACTION - стиснення, і округлення хребта, виповнюється на видиху.

CONTRACTION (контракшн) - стиск, зменшення обсягу корпуса й округлення хребта, починається в центрі таза, поступово захоплюючи весь хребет, виконується на видиху.

CORKSCREW TURN (корскру повороти) - «штопорні» повороти, при яких виконавець підвищує або знижує рівень обертання.

COUPE (купе) - швидка підміна однієї ноги іншої, що служить поштовхом для стрибка або іншого руху.

CRAMP ROLL (судорожне обертання) - чотири удари (звуки), що відбуваються від дотику до підлоги спочатку подушечкою однієї ноги, потім - подушечкою іншої; далі - п'ятою однієї ноги й потім - п'ятою іншої. Рух можна робити, обертаючись на місці, рухаючись у сторони, по колу. Перший удар виробляється в напрямку руху.

CROSS - розділ уроку, побудований на переміщення в просторі і використанні базових кроків і стрибків джаз танцю.

CURVE (керф) - вигин верхньої частини хребта (до «сонячного сплетення») уперед або убік.

DE GAGE (дегаже) - перенос ваги корпуса з однієї ноги на іншу по другій позиції (вправо, уліво) і по четвертій позиції ніг (уперед, назад), може виконуватися як з demi-plie, так і на витягнутих ногах.

DEBOULES - шене із другої позиції.

DEBOULES-CHAINES - шене із другої позиції, форс і дрібне шене із прискоренням.

DEEP BODY BEND - нахил корпусу вперед нижче 90 гр., зберігаючи пряму лінію корпусу і рук.

DEEP BODY BEND (дііп боді бенд) - нахил торсом уперед нижче 90°, зберігаючи пряму лінію торса й рук.

DEEP CONTRACTION (діп контракшн) - сильний стиск у центр тіла, у якому беруть участь всі зчленування, тобто в цей рух включаються руки, ноги й голова.

DEMI-PLIE (демі-пліе) - напівприсідання, при якому п'яти не відриваються від підлоги.

DEMIROND (демі ронд) - півколо носком ноги по підлозі вперед й убік, або назад й убік.

DIG (тикати, штовхати) - сильний удар п'ятою в підлогу. Початкова позиція - нога піднята від коліна.

Dime Stop (дайм стоп) - прийом зупинки без фіксації й поштовху, але, при цьому, м'язи перебувають у постійній напрузі.

DOLPHIN (дельфін) - хвиля вперед (голова, корпус, стегна).

DOUBLE PULL BACK (подвійне відтягування назад) - чотири удари (звуки) від дотику подушечки однієї ноги до підлоги (браш назад), потім подушечки іншої ноги до підлоги, потім приземлення на подушечку однієї, і далі іншої ноги. Рух виконується в стрибку назад.

DOUBLE WING (подвійне крило, крила) - попередній рух виконати із двох з переносом ваги тіла на «виконуючу» ногу.

DOWNROCK (даунрок) - те ж, що й Style.

DROP (дроп) - падіння розслабленого торса вперед або убік.

ECARTE (екарте) - поза класичного танцю (a la seconde), розгорнута по діагоналі вперед або назад, корпус ледве відхилений від піднятої ноги.

ELECTRIC BOOGIE (Електрик бугі) - один з напрямків верхнього брейку. Ґрунтується на «хвилях», виконуваних руками, ногами й тілом.

EMBOITE (амбуате) - послідовні переходи з ноги на ногу на напівпальцях, пальцях і зі стрибком. Стрибки emboite - почергове викидання зігнутих у колінах ніг уперед або на 45°.

EN DEDANS (ан дедан) - напрямок руху або повороту до себе, усередину.

EN DEHORS (ан деор) - напрямок руху або повороту від себе або назовні.

EPAULEMENT (епольман) - положення танцівника, поверненого в 3/4 у т. 8 або т. 2; розрізняється epaulement croise (закритий) і epaulement efface (стертий, відкритий).

FALL-OVER-LOG-2 - падіння через ногу.

FAN-KICK - велике коло ногою.

FILMORE - використовується в поппінгу, у цьому русі відбуваються рухи руками, причому руки завжди або прямі, або зігнуті в ліктях, кисть при цьому завжди пряма. Нагадує рухи солдатів.

Filmore (філмор) - рухи руками, причому руки завжди прямі, або зігнуті в ліктях, кисть при цьому завжди пряма. Ця манера нагадує рухи солдатів, що марширують, чи регулювальника.

FIVE (дай п'ять) - локінг із ударом долоні об долоню, сам собі або з партнером.

FLAP (хлопок, ляпанець) - подвійний удар від легкого дотику носка до підлоги під час руху ноги вперед, потім пригорнути подушечку тієї ж ноги до підлоги.

FLAP HEEL (ляпанець і п'ята) - потрійний удар, що відбувається від легкого дотику носка ноги до підлоги підчас руху ноги вперед, потім при опусканні на подушечку тієї ж ноги й далі при опусканні на п'яту тієї ж ноги.

FLARE (флэр) - елемент, запозичений зі спортивної гімнастики (даласал). Обертання ногами, стоячи руками на підлозі з почерговим «викиданням» однієї з ніг уперед.

FLAT BACK - нахил корпусу вперед, в сторону (на 90 гр).

FLAT BACK (флет бек) - нахил торса вперед, убік (на 90°), назад із прямою спиною, без вигину торса.

FLAT STEP (флет степ) - крок, при якому вся стопа одночасно ставиться на підлогу.

FLEX (флекс) - скорочена стопа, кисть або коліна.

FLIK (флік) - мазок стопою по підлозі до опорної ноги.

Floats (флейтс) - хода «п'ята-носок». Варто зазначити, що на основі цієї техніки існує окремий танець «creep walk» (кріп волк). Основна ідея глайдів - це рух, що створює ілюзію руху в один бік, а вас плавно зносить в інший («місячну ходу» виконували ще міми, зокрема і великий Марсель Марсо, і яка називалася «walk against the wind» - «хода проти вітру»).

FLOATS (флоте) - обертання тіла паралельно підлоги, при цьому вага тіла тримається тільки на руках, а ноги підлоги не торкаються. Floats містить у собі такі элемети, як Turtle й UFO.

FOOTWORK (футворк) - ритмічні кроки ногами по колу навколо свого тіла. Виконується ніби в «положенні сидячи», тримаючи вагу тіла на руках.

FOUETTE (фуетте) - прийом повороту, при якому тіло виконавця повертається до зафіксованого в певнім положенні нозі (на підлозі або в повітрі).

FREEZE (фриз) і Фікси - Завмирання в різних положеннях. Фризи - поняття, стосовне до нижнього брейку. Це - завмирання в стійці на руках, плечах й у самих неймовірних положеннях. Фризи абсолютно індивідуальні в кожного брейкера. Фікс -поняття верхнього брейку, в основному стосовне до стилів Robot й Electric boogie, що представляє собою чітку фіксацію рухів.

FRESNO - відбувається виставляння руки й, можливо також, поворот корпуса в протилежну від руки сторону, тобто рука увесь час виявляється на передньому плані, при цьому наприкінці зміни рук відбувається подвійний pop, і в руках й у ногах.

FROG-POSITION (фрог-позішн) - позиція сидячи, при якій зігнуті в колінах ноги торкаються одна одної стопами, коліна повинні бути максимально розкриті в сторони.

GLIDE (глайд) - усілякі ковзання ногами, «місячні ходи» іт.д.

GLIDING - ковзання стопами по полу, що створює ефект ковзання по повітрю, за рахунок перекочування з носка на п'яту.

Gliding (глайдін) - створення ефекту ковзання стопами по полу за рахунок перекочування з носка на п'яту.Gliding є так само й окремим стилем серед інших funk styles, і окремим рухом. Всього існує більше сорока його варіацій. Найбільш популярними рухами є glide (глайд) - ковзання вліво, вправо або по колу чи квадрату, moonwalk (мунволк) - «місячна хода», популяризована Майклом Джексоном, і, мабуть, «wiggle walk» (вігл вок) - виглядає дуже характерно для своєї назви (wiggle-зиґзаґ).

GLISSADE (гліссад) - партерний ковзний стрибок без відриву від підлоги із просуванням вправо - вліво або назад.

GRAND BATTEMENT (гран батман) - кидок ноги на 90° і вище вперед, назад або убік.

GRAND JETE (гран жете) - стрибок з однієї ноги на іншу із просуванням уперед, назад або вбік. Ноги розкриваються максимально й приймають у повітрі положення «шпагат».

GRAND PLIE (гран пліє) - повне присідання.

HANDCUFFS - різновид Windmill. Відмінність полягає в тому, що при виконанні елемента руки повинні перебувати за спиною й перекат тіла відбувається через чоло.

HANDGLIDE - це обертання на одній руці. Вага тіла балансується на одній руці, що ліктем упирається в живіт, а вільною рукою можна відштовхуватися. Ноги розставлені в сторони.

HEADSPIN (хздспін) - обертання на голові.

HELL (п'ятка) - простий удар об підлогу, що відбувається від опускання п'яти на підлогу.

HIGH RELEASE (хай реліз) - високе розширення, рух, що складається з підйому грудної клітки з невеликим перегином назад.

INGE (хінч) - положення танцюриста, при якому прямий, без вигинів торс відхиляється назад на максимальну відстань, коліна зігнуті, стопи на напівпальцях.

HIP LIFT - підйом стегна вгору.

HIP-FALL-SIMPLE - дві руки описують велике коло й по ходу руху рук відбувається падіння на підлогу.

HIP-FALL-SOUTENUS - hip-fall-simple у повороті.

HIPROLL-круговий перекат зі стегна на стегно.

HIP-WALK - хода стегном.

HITCH-FLICK - шассе, поштовх, стрибок, при якому нога робить kick на 180 градусів.

Hitting/Ticking (тікін) - обидва ці терміна визначають те, що називається «фіксацією», тобто різке скорочення м'язів, як наслідок, сильного, або непомітного поштовху.

HOP (підстрибнути) - простий одинарний удар. Підстрибнути й приземлитися на ту ж ногу.

HOP (хоп) - крок-підскок, «робоча» нога зазвичай в положенні «у коліна».

HІР LIFT (хіп ліфт) - підйом стегна нагору.

JACK KNIFE (джек найф) - положення корпуса, при якому торс нахиляється вперед, спина пряма, опора на руки, коліна витягнуті, ноги в другій паралельній позиції, п'яти не відриваються від підлоги.

JAM (джем) - майже те ж, що й battle, але більш дружнє поняття.

JAZZ HAND (джаз хенд) - положення кисті, при якому пальці напружені й розведені в сторони.

JAZZ-DRAG - хода людини з важкою вагою із протягненням ноги.

JELLY ROLL (джеллі ролл) - рух пелвісом, що складається із дрібного скорочення м'язів з одночасним невеликим поворотом пелвіса вправо - вліво (синонім - шейк пелвіса).

JERK-POSITION (джерк-позішн) - позиція рук, при якій лікті згинаються й трохи відводяться назад, за грудну клітку, передпліччя розташовуються паралельно підлоги.

JETE-FOUETTE - розбіг, стрибок із просуванням по ходу руху спиною, у цей час корпус групується до витягнутої вперед ноги, приземлення, два кроки просування по ходу руху.

JUMP (джамп) - стрибок на двох ногах.

JUMP, SPRING (стрибок) - простий одинарний звук, що відбувається від торкання подушечкою ступні підлоги, при перестрибуванні з однієї ноги на іншу.

JUMP-OVER -ТНЕ-LOG - стрибок із занесенням, з однієї ноги на одну.

JUMP-OVER-LOG-2 - стрибок через ногу..

KICK (кік) - кидок ноги вперед або убік на 45° або 90° через виймання прийомом develope.

KING TUT - одержав дуже широку популярність і розвиток у СРСР. У Європі й США не дуже популярний. Цей стиль одержав прізвисько "стиль єгипетських фараонів", ґрунтується на кутах в 90 градусів і роботі кистями.

King tut (tutting) (кінг-тат) (у перекладі з англійської -«королівське зап'ястя») являє собою імітацію давньоєгипетських малюнків, що зображували людей у різних позах. Характерним для кінг-тату є те, що у всіх рухах витримуються прямі кути мін тілом і руками, плечем і передпліччям, передпліччям і зап'ястям Долоні рівні (або «човником»), пальці разом. Візуально це схоже на геометричну мозаїку. Поєднується з тікінгом, включає в себе кругові обертання різними частинами тіла.

KING-TUT (Кінг-тат) - елементи, що використовуються у верхньому брейкдансі. King-tut був запозичений у давньоєгипетських фресок. Основний принцип King-tut'a - кут між всіма частинами тіла повинен бути дорівнює 90 градусам.

KNEE-SLIDE - розбіг, падіння й ковзання на колінах.

KNEE-TURN - обертання на колінах.

LAY OUT (лей аут) - положення, при якому нога, відкрита на 90° убік або назад, і торс становлять одну пряму лінію.

LEAP (ліп) - стрибок з однієї ноги на іншу із просуванням уперед або убік.

LEO WALK (лео волк) - хода або приставні кроки із пластичною роботою коліна.

LOCOMOTOR (локомотор) - круговий рух зігнутих у ліктях рук уздовж торса.

LOW BACK (лоу бек) - округлення хребта в попереково-грудному відділі.

LUNGE (випад) - простий звук, вироблений всією площиною стопи при наступанні на зігнуту ногу з переносом на неї ваги. Виконується вперед або назад, або убік.

MOON-WALK - місячна хода або хода людини, що біжить повільно.

NECKMOVE (некмув) - один оборот Windmill'a.

NUTCRACKERS (наткрекерс) - різновид Windmill. Відмінність полягає в тім, що при виконанні елемента руки повинні бути «прибудовані» між ніг.

OLDMAN - робиться удар ногою вперед, а потім - відставлення її убік, таз зміщається й перевалюється, при цьому, слідом за ногою, потім за тазом перевалюється грудна клітка, а потім -голова. Рухи робляться в ізоляції друг від друга.

PAS BALANCE (па балансі) - па, що складається з комбінації tombe і pas de bourree. Виконується із просуванням зі сторони убік, рідше - назад.

PAS CHASSE (па шассе) - допоміжний стрибок із просуванням у всіх напрямках, при виконанні якого одна нога «доганяє» іншу у вищій точці стрибка.

PAS DE BOURREE (па де бурре) - танцювальний допоміжний крок, що складається із чергування переступань із однієї ноги на іншу із закінченням на demi-plie. Синонім step pas de bourree. У модерн-джаз танці під час pas de bourree положення sur le cou-de-pied не фіксується.

PAS DE CHAT (па де ша) - стрибок, що імітує стрибок кішки. Зігнуті в колінах ноги відкидаються назад.

PAS FAI (па файі) - сполучний крок, що складається із проведення вільної ноги через минаюче demi plie по І позиції вперед або назад, потім на ногу передається вага корпуса з деяким відхиленням від вертикальної осі.

PASSE (пасе) - прохідний рух, що є сполучним при перекладі ноги з одного положення в інше, може виконуватися по першій позиції на підлозі (passe par terre), або на 45° чи 90°.

PENCIL-TURN (обертання олівця) - при обертанні все тіло витягається нагору.

PICK UP (піднімати, підбирати) - браш вгору. Виконати браш, підняти коліно.

PIMP WALK (пімп волк) - одночасний поворот стоп на п'ятах або носках у закрите й відкрите положення.

PIQUE (піке) - легкий укол кінчиками пальців «робочої» ноги об підлогу й підйом ноги на задану висоту.

PIROUTTE (пірует) - обертання виконавця на одній нозі en dehors або en dedans, друга нога в положенні sur le cou-de-pied.

PLIE RELEVE (пліє релеве) - положення ніг на напівпальцях із зігнутими коліньми.

POINT (пойнт) - витягнуте положення стопи.

POINT (поінт) - у перекладі з англійської означає «точка». Це вказування рухом руки та вказівним пальцем на різні точки або кого-небудь. Різних варіацій дуже багато.

POP - від нього й пішла назва стилю. Pop - це різке скорочення м'язів, ривок. Використовується наприкінці руху, іноді й на початку теж.

POP LOCKING (поп локінг) - стиль верхнього брейка, що складається з різких, ритмічних, схожих на удари рухів, вибудованих в «зв'язування».

POPPING (поппінг) - так називають верхній брейкданс.

POWER MOVE (пауэр мув) - один з напрямків breaking'a. Найбільш складна й видовищна частина брейкданса, що включає в себе акробатичні й обертові елементи.

POWER TRICKS (пауэр трикс) - один з наймолодших напрямків breaking'a. Містить у собі «зв'язування», що складаються із силових елементів і фризів. Найчастіше використовуються переходи від фриза до фриза.

PRANCE (пране) - рух для розвитку рухливості стопи, що складається зі швидкої зміни положення «на напівпальцях» й point.

PREPARATION (препарасъон) - підготовчий рух, виконуваний перед початком вправи.

PRESS-POSITION (пресс-позішн) - позиція рук, при якій зігнуті в ліктях руки долонями торкаються стегон попереду або збоку.

PULL-BACK STEP (відтягати, відступати) - подвійний удар, що відбувається від дотику подушечки ноги до підлоги й потім приземлення на неї ж. Рух робиться в стрибку з «відходом» й «приходом» на ту саму ногу.

PАСЕ (пейс) - хода (просування), яка підкреслено виконується в такт музиці. Під час цієї ходи відбувається кидок однієї руки убік і назад до корпуса, зі злегко зібраною кистю в кулак. Зазвичай робиться на кожен крок.

RELEASE (реліз) - розширення обсягу тіла, що відбувається на вдиху.

RELEVE (релеве) - підйом на напівпальці.

RENVERSE (ранверсе) - різке перегинання корпуса в основному з пози atitude croise, що супроводжується pas de bouree en tournant.

ROBOT - рухи як у робота, з фіксацією наприкінці кожного руху.

Robot (робот) - гідравлічні рухи робота, з фіксацією наприкінці кожного руху, виконані під ритмічну музику, в стилі танцю Robot (Robotics). Одним з базових рухів цього стилю є «the tick» (тік). Цей рух дає ілюзію, що частини тіла є механічними, тому починаються імпульсивним поштовхом.

ROBOT (робот) - найстаріший стиль верхнього брейка. Ґрунтується на наслідуванні рухів робота.

ROLL DOWN (ролл даун) - спіральний нахил уперед, починаючи від голови.

ROLL UP (ролл an) - зворотний рух, пов'язаний з поступовим розкручуванням і випрямленням торса у вихідну позицію.

ROLLS-обертання головою, плечима, стегнами.

ROND DE JAM BE PAR TERRE (рон де жамб пар терр) - коло витягнутою ногою, торкаючись пальцями підлоги.

ROVD DE JAM BE EN L 'AIR (рон де жамб анлер) - круговий рух нижньої частини ноги (голеностопа) при фіксованому стегні, відведеному убік на висоту 45° або 90°.

SAUTE (соте) - стрибок класичного танцю із двох ніг на дві ноги по І, II, IV й V позиціях.

SCOO ВОТ (ску бот) - почергово з легкого підскоку випад вбік по черзі то на праву, то на ліву ногу. При цьому нога, на яку робиться випад, ставиться через п'яту, а руки можуть робити що завгодно (найчастіше Wrist Twirl, Point або Clap).

SCOOBOT-HOP (скубот хоп) - підскок та удар (Kick). Під час підскоку на одній нозі другою виконується акцентований сброс від коліна вперед (стопа скорочена). Далі - акцентований зіскок на опорну ногу в напівприсідання вперед, а нога, що була попереду, різко акцентовано переводиться назад (коліно не дотягується). Схема роботи рук  як й в Scoo bot.

SCOOBY DOO (скубі ду) - буває низький і високий. Спочатку ноги стоять в 6-й позиції, потім роз'їжджаються в 1, після чого йде почерговий стрибок ніг, при цьому нога, що виноситься першою, робить Kick.

SCUFF (волочити) - простий одинарний удар від дотику п'яти до підлоги під час руху ноги вперед. Наприкінці руху нога піднята над підлогою.

SCUFFLE (шаркати, волочити) - принцип той же, що й шаффл, але підлоги торкається: спочатку носок, потім п'ятка, по напрямку від себе, і п'ятка; потім носок, у напрямку до себе. Вага тіла залишається на іншій, опорній нозі.

SHIMMI (шіммі) - спіральне рух пелвісом вправо й уліво, що закручується.

SHORTY-GEORGE - приставні кроки з роботою стегон.

SHOULDER-FALL - в. п. стоячи спиною. Свінг рукою (знизу уперед по колу назад), вихід на напівпальці, стегна подаються уперед, пліє, по ходу руки падіння на підлогу з проїздом за рукою (погляд за рукою).

SHUFFLE (човгання) - подвійний удар, що відбувається від дотику носка ноги до підлоги при розгойдуванні ноги спочатку вперед, а потім назад (передній), або убік і назад (задній шаффл). Наприкінці руху нога піднята над підлогою.

SHUFFLE BALL CHANGE (човгання й зміна ніг) - чотири удари, що відбуваються від дотику подушечки ноги до підлоги при розгойдуванні спочатку вперед, потім назад, потім подушечка тієї ж ноги опускається на підлогу й подушечка іншої ноги підміняє першу.

SIDE STRETCH (сайд стретч) - бічне розтягання торса, нахил торса вправо або вліво.

SISSON OUVERTE (сіссон уверт) - стрибок з відльотом уперед, назад або убік, при приземленні одна нога залишається відкритою в повітрі на заданій висоті або в заданому положенні.

SKETER RABBIT (скутер рабіт) - маленькі стрибки kick і вихід на дві ноги в другу позицію.

SLAP (ляпанець, ляпас) - виконується також як флеп, але після удару нога відривається від підлоги.

SLOW MOTION - рухи відбуваються як би в уповільненому повторі або в уповільненій зйомці.

Slow motion (слоу моушн) - рухи виконуються нібито в уповільненому повторі або в повільненій зйомці.

SNAKE (змія) - бічні хвилі (голова, корпус, стегна).

Snaking (снейк) був створений у часи зародження фанкової культури членами команди «Mysterious Poppers». Танцюристів цього колективу звали King Snake, King Cobra, King Python, і вони мали в арсеналі кожний свою версію снейкингу. Найпоширенішою з них, і, мабуть, візитівкою всього стилю, стала «кобра». Якщо дати їй визначення - це багатоскладова хвиля. Зміст кобри в одночасному обертанні голови, плечей (у різні боки, одне за годинниковою стрілкою, інше проти), обертанні грудей (у бік, протилежний голові), стегон, а також в певній роботі ногами (з поворотами плечей).

SNAP (клацання) - клацання пальцями.

SNEAKY PEEK (хитрий погляд) - фіксація пози «людини, що дивиться з-під долоні».

SOUTENU EN TQURNANT (сутеню ан турнан) - поворот на двох ногах, що починається із втягування «робочої» ноги в п'яту позицію.

SPANK, BRUSH BACK (ляпанець, щітка назад) - простий одинарний удар від ляпанця подушечки об підлогу під час руху ноги назад. Наприкінці руху нога піднята над підлогою.

SPIN (спін) - різні обертання, наприклад - Backspin, windmill іт.д.

SQUARE (сквеа) - чотири кроки по квадраті: вперед - в сторону - назад - в сторону.

STAG-LEAP - стрибок оленя.

STAMP (штамп) - простий одинарний звук, що відбувається від дотику всієї площини стопи до підлоги. Вага тіла переноситься на працюючу ногу.

STEP BALL CHANGE - сполучний крок, що складається з кроків в бік або вперед і двох переступань на підлозі-пальцях (синонім step pas deburee).

STEP BALL CHANGE (крок і зміна ніг) - потрійний удар, що відбувається від наступання на подушечку ноги з переносом на неї ваги й потім зміна ніг - на напівпальцях.

STEP BALL CHANGE (степ боля чендж) - сполучний крок, що складається із кроку убік або вперед і двох переступань на півпальцях (синонім step pa de hour).

STEP, STEP-BALL (крок). Простий одинарний удар (звук), що відбувається при опусканні подушечки ноги зверху на підлогу, з переносом ваги тіла. П'ятка не торкається підлоги. Може бути зроблений одночасно із кроком на місці, уперед, назад або вбік.

STEP-BALL-CHANGE-три кроки (триплет).

STOMP (тупіт) - простий одинарний звук, що відбувається від дотику всієї площини стопи до підлоги без переносу на неї ваги тіла.

STOP AND GO (стоп енд гoy) - використовується в синхронному й командному виконанні просування, робота в точці й повернення. Чергування просування й роботи в точці.

STROBBING - стиль, рухи якого відбуваються як би у світлі стробоскопа. Рухи з розміряними різкими завмираннями, що не припиняються ні на долю секунди з продовженням руху.

Strobbing (стробін)- манера виконання, коли рухи відбуваються нібито у світлі стробоскопа. Під час виконання рухів відбуваються рівномірні, різкі та постійні завмирання на долю секунди, потім рух продовжується. Важливим є те, що для легкого й правильного виконання стробінгу м'язи повинні бути розслаблені.

Strutting (стратін) - переміщення. Це повний крок, який роз-1 бивається на кілька дрібних сегментів. Можна додати сюди фіксацію корпусу або даймстоп на кожен дрібний крок.

STYLE (стайл) або Downrock (даунрок) - один з напрямків Breaking'a. Це ритмічні кроки ногами по колу навколо свого тіла, виконується ніби в «положенні сидячи», тримаючи вагу тіла на руках. Стайл складається з Footwork'a і із фризів. Найчастіше брейкери придумують свої «зв'язування», ґрунтуючись на базових елементах footwork'a.

SUNDARI (сундарі) - рух голови, що полягає в зсуві шийних хребців вправо - вліво й назад.

SURLE COU-DE-PIED (сюр ле ку-де-пьє) - положення витягнутої ступні «працюючої» ноги на щиколотці опорної ноги попереду або позаду.

SWING - розгойдування будь-якою частиною тіла (рукою, ногою, головою, торсом), в особливому джазовому ритмі.

SWIPE (свайп) - обертання тіла на 360 градусів навколо горизонтальної осі.

THRUST (фраст) - різкий ривок грудною кліткою або пелвісом уперед, убік або назад.

TICKING - спосіб зупинки з фіксацією. На відміну від фіксації поппінгу, що робиться лише наприкінці кожного руху, не частіше, ніж на один удар по фіксації, ця фіксація може робитися кілька разів протягом одного руху.

TILT (тілт) - кут, поза, при якій торс відхиляється убік або вперед від вертикального положення, «робоча» нога може бути відкрита в протилежному напрямку на 90° і вище.

TOMBE (томбе) - падіння, перенос ваги корпуса на відкриту ногу вперед, убік або назад на demi-plie.

TOPROCK (топрок) - вертикальна робота ногами (стоячи). Так би мовити, прелюдія до Breaking'y. Кожен брейкер придумує собі свій toprock. Перехід від toprock'a до елементів, виконуваних на підлозі, називається godown. У наші дні ці поняття об'єднані й називаються uprocking.

TOUCH - приставний крок або крок на напівпальці без переносу ваги корпуса.

TOUCH-STEP - переступання. Дотик, крок.

TOUR CHAANES (тур шене) - виконують на двох ногах по діагоналі або по колу на високих напівпальцях, слідуючі один за іншим півповороти, у модерн-джаз танці можуть виконуватися на повній стопі й в demi-plie.

TRACK (трек) - обертання навколо своєї осі, торкаючись підлоги тільки головою і підтримуючись (штовхаючись) тільки руками або іноді ліктями.

TRENCHING-M-MATTOX (прорізати) - біг високо піднімаючи ноги назад, при цьому корпус паралельний підлоги.

TURTLE (тартл) - у російськомовному варіанті черепашка: горизонтальне обертання тіла на зігнутих руках.

TАР - удар, торкання. Простий одинарний удар (звук), що відбувається від дотику подушечки ноги зверху до підлоги, потім її треба підняти. П'ята не стосується підлоги. Вага тіла залишається на іншій, опорній нозі.

TОЕ (носок) - простий удар при опусканні носка на підлогу. Вага тіла залишається на іншій опорній нозі.

UFO (ю.зф.оу) - те ж саме обертання, як й turtle, тільки без упору ліктів у живіт. Ноги залишаються в тому ж положенні, а руки витягнуті.

UP-AND-LOCK (Ап-Енд-Лок) - викид рук нагору паралельно одна одній, потім їх різке опускання униз і наприкінці ставиться з лок (lock).

UPROCK (апрок) - це, так би мовити, танцювальна «битва», у якій танцюристи, не торкаючись один одного, інсценують боротьбу. Зараз uprock дуже часто змішують із ще одним елементом -Юргоск'ом.

VOLKS WAGON (волк вегон) - різкий стрибок уперед з підйомом з колін. Варіанти приземлення: на дві ноги відразу або на дві ноги по черзі.

WALZCLOGG (вальс) - рух з п'яти ударів. Виконується на три чверті. На «раз» виконується степ, на «і два й три» виконується шаффл болл ченч із вільної ноги.

WARM UP - танцювальний розігрів.

WAVING - «пускання» хвилі по руках і корпусу.

WHICH A WAY (віч е вей) - почерговий підйом коліна вперед й убік (імітація ходи коня).

WINDMILL (вайндмілл) але (Helicopter) - обертання на підлозі із широко розставленими ногами.

WING (крило) - потрійний удар (звук) від дотику подушечки ноги при розгойдуванні ноги убік від себе, потім до себе й приземлення на подушечку тієї ж ноги. Вага тіла залишається на іншій, опорній нозі.

WORM (ворм) - у російському: черв'ячок - хвиля, створювана всім тілом, у положенні лежачи.

WORM (черв'як)  - хвиля (грудна клітка, стегна).

WRIST TWIRL (Wristroll) (Трістролл) - закручування (петля), поворот у ліктьових суглобах або кистю.

БАНАН - махи ногами назад-вперед, виконують як на двох руках, так і на одній руці, причому під час маху відбувається стрибок.

КОВЗАЮЧИЙ КРАБ - обертання відбувається без підскакувань, а за рахунок поштовхів іншою рукою, у цьому елементі досягаються фантастичні швидкості.

КОРОН або Корона - інша назва: TRACK (трек).

КРАБ - схожий на Turtle (тартл, черепашка), тільки рух відбувається на одній руці, за рахунок підскакувань.

МАЧМіЛС - теж, що й Babymills (бейбіміллз) - ще одна назва: Еліпс - техніка, як у мачмілсі, тільки ноги не зігнуті в колінах і поштовхи виконуються прямими ногами...

СВІНГ - розгойдування будь-якою частиною тіла (рукою, ногою, головою, торсом) в особливому джазовому ритмі.

ЛІТЕРАТУРА ДО РОЗДІЛУ «СУЧАСНИЙ ТАНЕЦЬ»

Базова

1.    Никитин В. Ю. Modern-gazz танец. История. Методика. Практика. М.: ВЦХТ,  4-е издание дополненное, 2016. 311 с.: ил. 

2.    Сучасний танець. Основи теорії і практики : навч. посіб. / О. О. Бігус,   О. О. Маншилін, Д. О. Кондратюк, Л. В. Мова, А. В. Журавльова, І. І. Герц, Н. П. Донченко, Н. П. Батєєва. Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. 264 с.

3.    Тараненко Ю. П. Розвиток художньо-творчих здібностей молодших школярів у процесі хореографічної діяльності : навчально-методичний посібник. Мелітополь : ПП Скребейко П.В., 2017.  84 с.

Допоміжна

1.    Александрова Н.А., Голубева В.А. Танец модерн. Пособие для начинающих. СПб. : Издательство «Лань», 2007. 128с.

2.    Колногузенко Б. М., Макарова І.І. Сучасний танець та методика його викладання : конспект лекцій для студентів хореогр. від-нь мистец. та пед. вищ. навч. закл. ІІ-ІV рівня акредитації / М-во культури України, Харків. держ. акад. культури, Харків. обл. осередок нац. хореогр. спілки України. Харків: Слово, 2015. 137 с.

3.    Пастух В. В. Модерні хореографічні напрями в Галичині (20-30-ті роки ХХ століття) / Пастух В. В. К.: Знання, 1999. 41 с.

4.  Шабаліна О. М. Пластичність. Мова. Тіло : монографія. М-во культури України, Харків. держ. акад. культури. Київ : ФО-П Поліщук О. В., 2017.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Наші ДОСЯГНЕННЯ

Величезний крок вперед! Підсумкові заняття вихованців народного ансамблю естрадного танцю «МарЛен». У цьому навчальному році, незв...