Основний рівень, перший рік навчання
Абетка класичного танцю (16 год.)
Теорія (2 год.): розширити знання вихованців про
класичний танець; про те, що класична хореографія – це своєрідна танцювальна
абетка, в якій кожний рух формує грамотність виконання і сценічну культуру;
знайомити з термінологією відповідно до змісту програми даного року навчання;
вчити розуміти та називати характерні особливості тієї чи іншої вправи,
пояснювати правила її виконання.
Показати та проаналізувати зміст балетної вистави для дітей «Попелюшка»
https://www.youtube.com/watch?v=mBv2gOwf4M0Класичний танок – це танок за правилами, це абетка хореографічного
мистецтва, це вправи, які формують естетику та культуру руху танцівника, це
обов’язкова складова навчання кожного, хто бажає навчитися красиво і правильно
танцювати незалежно від обраного танцювального стилю.
Позиції ніг
В класичному танці п'ять позицій ніг, які вивчаються в
певній послідовності обличчям до опори.
1
позиція - ступні ніг стоять
на одній лінії, п'ятки разом, носки нарізно, без завалів на великі пальці.
2
позиція - ступні ніг стоять
на одній лінії, п'ятки на відстані своєї стопи одна від одної. Вага корпусу на
двох ногах, а його центр-між ними.
3
позиція - ступні ніг в
розверненому положенні, щільно притиснуті одна до одної до половини стопи. Третя позиііія ніг є підготовча до 5 позиції і в класичному танці не використовується.
5 позиція - ступні обох ніг утворюють паралельні лінії, п'ятка
опорної ноги щільно притиснута до носка працюючої ноги, і навпаки.
Позиції рук
3 позиція
В класичному танці є три основні
позиції рук І, II, III, та підготовче положення рук.
Підготовче положення рук - руки опущені до низу і кисті заокруглені до середини.
І позиція рук
- це положення рук перед корпусом - навпроти шлунку, кисті заокруглені до
середини.
II позиція рук
- відкриваємо руки в сторони із І позиції. В II позиції руки повинні бути
продовженням плеча, лікоть не провисає донизу і знаходиться на одному рівні з
мізинцем.
IIІ позиція рук
- руки округлені підняті догори, не піднімаючи голови треба побачити мізинці,
кисті направлені до середини.
Всі інші положення рук - це похідні
із І, II, III позиції. Пальці кисті згруповані; великий палець доторкається
середнього; кисть не заламана в зап'ясті і продовжує загальну заокруглену лінію
всієї руки від плеча.
Поняття опорної та робочої ноги
Це поняття умовне - у виконанні рухів
беруть участь обидві ноги, обидві ноги працюють, але кожна нога має своє
завдання під час виконання руху.
Опорна нога
- та, на якій людина стоїть, завдання опорної ноги тримати центр ваги корпусу.
Стійкість залежить від опорної ноги. Опорна нога сильно натягнута від стегна.
М'язи сідниць підтягнуті. Нога, яка знаходиться в русі, називається робочою, або працюючою ногою. Її
завдання - виконувати рух, не залучаючи до роботи корпус.
Аplomb (стійкість, рівновага)
Аplomb - необхідна умова для танцівника,
яку ми починаємо розвивати з екзерсису біля опори. Корпус прямий, підтягнути
живіт, опустити плечі, коліна теж підтягнути, стояти в позиції, дотримуючись
симетричного положення тіла. Правильна постава біля опори - дозволить виробити
правильну стійкість на середині залу. Для цього потрібно час від часу біля
опори себе перевіряти: знімати руку з опори під час виконання руху. Висіти на
опорі не можна, рука напівзігнута, лікоть опустити. Велике значення має спина,
вона повинна бути прямою, без прогинання.
Вправи для голови та шиї біля опори
Одночасно із вправами для рук
відпрацьовуються вправи для голови.
Нахили голови. Вихідне положення: en face, ноги у вільній
першій позиції, руки в підготовчому
положенні:
·
Нахил
голови вперед. Голова нахиляється вниз і повільно повертається у вихідне
положення. Не слід витягувати шию вперед, торкатися підборіддям грудної клітки.
Лопатки зібрані і опущені вниз.
·
Нахил голови назад. Голова ледь нахиляється
назад, ніби ні чись на обмеження. Не слід закидати голову назад.
·
Нахил
голови праворуч і ліворуч у положенні en face. Слід утримуватись від піднімання
плеча, до якого нахиляється голова.
Повороти
голови. Прямі
повороти голови праворуч і ліворуч вимагають особливої уваги, оскільки
зустрічаються дуже часто, особливо при виконанні обертань. При таких поворотах неприпустимим є навіть найменший
нахил голови.
·
прямий
поворот праворуч або ліворуч із нахилом голови вперед («підглядання»);
·
прямий
поворот праворуч або ліворуч із нахилом назад (ніби кладучи голову на подушку);
·
прямий
поворот голови праворуч або ліворуч, із нахилом униз, підборіддям до плеча.
Переведення голови:
·
з
вихідного положення праворуч у профіль повільно перевести голову до положення
ліворуч у профіль;
·
із
вихідного положення праворуч у профіль повільним рухом голови з опущеним
підборіддям, ніби описуючи півколо, перевести її в положення ліворуч у профіль;
·
із
вихідного положення праворуч у профіль повільним рухом голови з піднятим
підборіддям, ніби описуючи півколо, перевести її в положення ліворуч у профіль.
Вправа на переведення ніг з І позиції
в ІІ
Demi-plie (напівприсідання)
за І та ІІ позиціями обличчям до опори
Demi-plie (напівприсідання) за І та ІІ позиціями обличчям до опори
Рlie – в перекладі з
французької - згинатися, складатися. РІіе розподіляється на (demi-plie -
напівприсідання, п'ятки не відриваються від підлоги, виконується по всіх
позиціях, і grand-р1іе - повне присідання, п'ятки трохи відірвані від підлоги,
стопа на низьких півпальцях; виконується по всіх позиціях, тільки по 2 позиції
п'ятки від підлоги не відриваються).
Demi-plie cпрямовано на розвиток
ахіллового сухожилля, колінні та гомілкові зв'язки, міцність яких відіграє велику
роль в класичному танці, розвиває виворітність, еластичність зв'язок і силу ніг.
Demi-plie є невід'ємною частиною всіх стрибків, з нього починають та закінчують
усі стрибки.
Правила
виконання: вага корпусу на обох ногах; коли присідаємо, підтягнути сідничні
м'язи, стояти рівно. Відчувати мізинці обох стоп. При вивченні plie необхідно дотримуватися таких правил: розподіляти
вагу тіла не тільки рівномірно на обидві ноги, але і на обидві ступні.
Спочатку потрібно ретельно
вивчити demi plie, яке виконують не піднімаючи п'яти від підлоги. За цим треба
уважно стежити, так як саме утримування п'яти на підлозі прекрасно розвиває
сухожилля і зв'язки гомілковостопного суглоба. Не слід приступати до вивчення
plie безпосередньо за demi plie, потрібно закріпити його розвиток шляхом вправ
battements tendus по I і V позиціях з demi plie. Як при demi plie, так і при
великому plie надзвичайно важливо посилено відкривати коліна, т. Е. Дотримуватися повної виворотність всієї ноги,
причому особливо треба стежити за верхньою частиною від стегна до коліна.
Коліно згинається завжди у напрямку до носку. Як можна довше утримувати п'яти,
не відриваючи від підлоги при великому plie. Коли далі вже неможливо
розтягувати сухожилля ніг, відокремити п'яти від підлоги не відразу поштовхом,
а підняти їх м'яко і поступово. Довго
затримувати п'яти піднятими від підлоги не можна; починаючи підніматися, слід
опустити першими п'яти без жодної затримки, разом.
За II позиції п'яти не
піднімаються від статі, оскільки в такому положенні можна присісти глибоко, не
відриваючи п'ят. Ноги розсунуті на відстань однієї ступні - така невелика
розсування ніг найбільш вигідно для розвитку їх гнучкості. Але при цьому plie аж ніяк не слід випинати
сідниці, так як це дає неправильну форму руху і не виробляє достатньої
виворотності стегна, яка повинна досягатися цим plie. Досягнувши крайньої точки
plie при опусканні вниз, не слід затримуватися на ній жодної секунди, а негайно
розпочати випростатися. Залишаючись
«сидіти» на plie, ви не тільки не виробляєте енергії м'язів, пружною всієї
ноги, а, навпаки, навіть купуєте млявість цих важелів стрибка. Опускання до
крайньої точки plie триває стільки ж часу, скільки і піднімання, і відбувається
рівномірно.
Battement tendu вбік та вперед обличчям до опори з І
позиції
(назад у ІІ півріччі)
Battement tendu – рух ногою. Кожний Battement tendu супроводжує додатковий термін,
який окреслює характер руху ноги. З французької мови Battement tendu перекладається, як рух натягнутої
ноги з однієї позиції в іншу, відведення та приведення ноги.
Battement tendu бік розвиває правильний
хід ноги.
Музичний розмір 2 такти 4/4. Вихідне положення
1 позиція.
1 такт:
«1-і», «2-і» - права нога із 1 позиції ковзає
всією стопою по підлозі в бік до 2 позиції. Ковзання відбувається до тих пір,
доки п'ятка вже не може утримуватися на підлозі, стопа переходить на носок,
торкаючись підлоги першим та другим пальцями, нога сильно натягнута, п'ятка
високо піднята. Положення носка робочої ноги повинно бути навпроти п'ятки
опорної ноги.
«3-і», «4-і» - пауза, вага корпусу на опорній
нозі.
2 такт:
«1-і», «2-і» - робоча
нога опускається на всю стопу через фаланги пальців, і всією стопою з відчуттям
мізинця нога підтягується в 1 позицію.
«3-і», «4-і» - пауза.
Battement tendu із 1 позиції вперед.
Ковзання відбувається всією стопою з фіксацією п'ятки вперед, положення
працюючої ноги на носку: п'ятка навпроти п'ятки опорної ноги. Нога повинна торкатися підлоги першим та
другим пальцями. Зворотній рух в позицію спрямований від носка. Коліна сильно
натягнути, вага тіла на опорній нозі. Стегна в рух не втягувати, не осідати на
опорній нозі. Слідкувати за правильним положенням рук та корпусу.
Battement tendu із 1 позиції назад:
Відводимо ногу назад на носок всією стопою з відчуттям мізинця, якнайдовше
утримуючи п'ятку на підлозі. Від
цього залежить виворітність п'ятки працюючої ноги, коли нога буде на носок.
Положення ноги позаду - п'ятка навпроти п'ятки. Слідкувати за тим, щоб плече
працюючої сторони не відходило назад, відчувати протилежне плече. Приводимо
ногу п'яткою вперед. Не відтягуватись від станка.
Battement tendu вперед
і назад виконується по лінії, строго перпендикулярній до тулуба, а в сторону -
точно по лінії плеча. При виконанні вattement tendu спочатку по підлозі ковзає
вся стопа, потім поступово витягуються пальці і підйом. Центр ваги тулуба на
опорній нозі, носок від підлоги не відривається.
Стежити за тим, щоб коліна залишалися
гранично витягнутими і обидві ноги зберігали «виворотність». В момент дотягування ноги не повинно бути упору на
носок. При поверненні ноги в початкове положення стопа поступово опускається на
підлогу. П'ятка опускається на підлогу тільки в вихідної позиції.
При виконанні вперед ковзання починається п'ятою, а назад стопа повертається носком у вихідне положення. При виконанні назад ковзання починає носок, а назад стопа повертається п'ятою у вихідне положення.
Відеопрезентація методики виконання вattement tendu
https://www.youtube.com/watch?v=9DGa6Mp0necДопоміжні вправи з
гімнастичною паличкою
Фрагмент уроку з гімнастичною паличкою за авторською методикою Олени Мартиненко:
Тemps leve saute за І та
ІІ позиціями ніг
Temps saute (Темпс
соте або просто соте) - (з франц. час стрибати) найпростіший стрибок класичного
танцю. З цього стрибка починається відпрацювання техніки всіх стрибків.
Зазвичай виконується за I, II і V, але можливе виконання по іншим позиціям ніг.
Музичний розмір 4/4, 2/4.
Початкове положення - I позиція ніг,
підготовча позиція рук.
Preparation ([препарасьйон] з франц.
підготовка):
· «Раз», «Два» - руки роблять «подих»
(розкриваються злегка в сторони від ліктя (allonge)).
· «Три», «Чотири» - руки повертаються в
початкове положення, ноги роблять пружне
Demi-plie.
Temps saute [Темпс соте]
«Раз» - ноги з силою
відштовхуються від статі, коліна і стопи моментально витягуються.
«Два» - приземлення
відбувається плавно і безшумно на полупальци, а потім на всю стопу. Коліна
амортизуючи, згинаються в Demi-plie.
«Три» - вихідне
положення.
«Чотири» - Demi-plie
для нового стрибка.
Необхідно пам'ятати, що всі стрибки
робляться при повній виворотності ніг. П'яти обов'язково повинні стояти на
підлозі перед стрибком і після нього. Корпус повинен зберігати точне
перпендикулярне положення до підлоги на всіх етапах руху.
Віде зразок виконання вправи:
· https://www.youtube.com/watch?v=cBOsU0wfT4&list=RDHpIkZlqAlI0&index=6
· https://www.youtube.com/watch?v=cB-OsU0wfT4&list=RDHpIkZlqAlI0&index=6
Перегляд танцювальних фрагментів з використанням
вивчених вправ
· Полька - https://www.youtube.com/watch?v=u4HJDzS_-y4
· Танок «Лялька» https://www.youtube.com/watch?v=pQk6qldKkzM&list=RDp7cd90PX44c&index=18
· Martina Prefontaine - Variation from
Coppelia: https://www.youtube.com/watch?v=GvLtPio2kUA&list=RDHpIkZlqAlI0&index=7
Немає коментарів:
Дописати коментар